Site Loader

Každý z nás má někdy chmurné dny. Když se cítíte na nic, jste z něčeho psychicky unavení, až vyčerpaní. Možná v takových situacích ani nedokážete popsat, co konkrétně vám tento stav přivodilo. Zkrátka máte pocit, že nic na světě nedává smysl, včetně všeho, co děláte. Takové depresivní chvilky na jaře? Nebo dokonce, když jste zdraví a máte co jíst? Vlny pochmurných nálad nemusí mít žádnou příčinu, v našem těle zkrátka proběhne určitý proces, který vyvolá tvorbu hormonů přinášejících negativní pohled na svět. A deštivé počasí venku tomu nepřidá.
Příště, až vás zastihne tento stav a nálady, které jej provází, zamyslete se nad uplatněním metody STOP. V čem spočívá?
duševní zdraví na kostkách

1.       S
S jako stop. A to je to, co musíte udělat. Prostě zastavte. Fyzicky, opravdu se přestaňte hýbat. Ať už děláte cokoli, ať už jste zrovna kdekoli. Představte si to jako byste náhle zamrzli v prostoru. Udělejte jeden krok zpět, i když jste třeba zrovna uprostřed nějaké aktivity.
2.       T
T jako „take a breath“ – jinak také, nadechněte se. Ne jednou, klidně několikrát po sobě. Nádechu věnujte alespoň 5 sekund, až budete na konci s dechem tak se zastavte a vydechujte po dobu 7 sekund. Svou pozornost soustřeďte jen na dýchání, na nic jiného nemyslete. Dejte si na čas.
3.       O
O jako „observe“ – pozorujte. Věnujte pozornost čemukoli neobvyklému, co zrovna probíhá ve vašem těle. Cokoli, co je zrovna v nepořádku, na to se zaměřte. Proscanujte své tělo v duchu od hlavy až k patě. Pozorujte tlukot svého srdce nebo čehokoli jiného, co je pravidelné a stálé. Co zrovna teď cítíte? Jaké emoce si uvědomujete? Pojmenujte si je! Co je to právě teď děje okolo vás? Je to něco naléhavého, nebo jen plíživého? Cítíte to hlasitě nebo potichu?
duchovní meditace
4.       P
P jako pokračovat. Pokračujte ve svých pohybech a ve svém životě. Ale čiňte tak s nějakým záměrem, najděte si účel. Přemýšlejte o tom, co byste zrovna teď potřebovali? Trochu odpočinku? Najíst se? Co pro sebe zrovna teď můžete udělat? Musí to být samozřejmě něco realizovatelného. Co by vám zrovna teď pomohlo? Kdybyste se např. na dalších 20 minut vrátili k práci? Nebo byste se raději příjemně uklidnili horkou sprchou? V tomto bodě se rozhodněte, co je v tuto chvíli nejlepší pro vás, aby vám bylo lépe a jděte tomu napřed. Zrealizujte to a pokračujte dál ve svém životě, tak jak to cítíte.

Metoda STOP aneb co dělat, když se cítíte pod psa
5 (100%)4

Post Author: